Pinjaman tanpa faedah

Friday, January 29, 2010 |


AR-RAHNU merupakan sistem pajak gadai yang memberi kelebihan kepada masyarakat tanpa mengira agama dan keturunan. - Gambar hiasan


KETIKA keadaan ekonomi yang tidak menentu pelbagai kaedah pinjaman wang dicari oleh pengguna sebagai cara mendapatkan wang pada kadar segera.
Selain ceti dan ah long, pajak gadai juga menjadi pilihan. Bezanya, mereka yang ke pajak gadai ialah daripada kalangan individu yang memiliki emas untuk dicagarkan.
Sayangnya, niat awal untuk menebus kembali barang yang dicagar mungkin tidak kesampaian menyebabkan ramai yang terpaksa melepaskannya walaupun ia barang berharga yang diwarisi turun-temurun.
Inilah antara kelemahan sistem pajak gadai kaedah konvensional.
Kewujudan pajak gadai di Malaysia bermula pada awal kurun ke-19. Sistem itu diperkenalkan oleh pendatang Cina yang bekerja di lombong bijih timah di Semenanjung Malaysia.
Ia dianggap sebagai salah satu cara bagi mendapatkan pinjaman tunai segera terutama bagi mereka yang berpendapatan rendah.
Sistem pajak gadai itu sangat popular kerana ia tidak memerlukan prosedur atau lebih mudahnya, perjanjian antara pemberi pinjaman dengan peminjam berlaku tanpa banyak kerenah.
Bagaimanapun, sistem tradisional itu membebankan peminjamnya apabila mengenakan kadar faedah yang tinggi, lebih-lebih lagi kepada umat Islam yang sememangnya tidak boleh melibatkan diri dengan sebarang amalan kewangan yang melibatkan riba.
Satu-satunya alternatif buat umat Islam ialah dengan menggunakan perkhidmatan pajak gadai Ar-Rahnu.
Skim Ar-Rahnu atau sistem pajak gadai Islam bukanlah sesuatu yang baru di Malaysia.
Ia diperkenal oleh Yayasan Pembangunan Islam Malaysia (Ypeim) dan Bank Negara Malaysia (BNM) pada 27 Oktober 1993. Yayasan itu bertindak sebagai pelabur utama dana, penyelaras sistem, latihan dan promosi manakala pelaksanaannya dilaksanakan oleh Bank Islam (M) Bhd.
Skim itu merupakan alternatif kepada orang ramai khususnya yang berpendapatan rendah dan mengalami kesulitan kewangan, khususnya untuk modal perniagaan secara kecil-kecilan.
Cagar mas
Ia juga sumber untuk membiayai pendidikan di samping membebaskan umat Islam daripada amalan riba dan manipulasi oleh pengamal pajak gadai konvensional yang tidak jujur.
Malah sebagai pelopor kepada sistem itu, ia dianggap mampu menjadi alternatif terbaik kepada umat Islam dan rakyat negara ini daripada terjebak dengan ceti haram dan ah long.
Bagi mereka yang masih belum memahami Ar-Rahnu, ia adalah sistem pajak gadai Islam yang membolehkan orang ramai yang memerlukan wang segera mencagarkan barangan kemas kepada pihak bank.
Ar-Rahnu merupakan satu bentuk perniagaan pajak gadai Islam yang menawarkan pinjaman tanpa faedah tetapi hanya sekadar upah simpan yang rendah.
Malah jumlah gadaian yang ditawarkan juga tinggi dengan tempoh gadaian yang fleksibel.
Bank lazimnya menawarkan kadar pinjaman sehingga 60 peratus (bergantung kepada bank) daripada nilai emas itu.
Para peminjam pula tidak akan dikenakan sebarang faedah di atas pinjaman itu sebaliknya pihak bank akan mengenakan upah simpanan berdasarkan nilai emas.
Sistem pajak gadaian yang berlandaskan hukum Islam itu memberi kelebihan kepada masyarakat tanpa mengira agama dan keturunan.
Ia telah pun dinilai oleh penasihat syariah yang terdiri daripada mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang undang-undang Islam.
Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd. atau lebih dikenali sebagai Bank Rakyat misalnya memperkenal Skim Ar-Rahnu sejak 1993 dengan kerjasama YPEIM.
Menurut Pengurus Skim Ar-Rahnu Bank Rakyat Mohamad Sabri Mohamed Nor, sebelum ini orang ramai menghadapi pelbagai masalah ketika menggunakan khidmat pajak gadai konvensional kerana syarat-syarat bayaran balik yang ketat dan dikenakan faedah yang membebankan.
"Skim Ar-Rahnu di Bank Rakyat menawarkan pembiayaan bercagar sehingga RM5,000 dengan tempoh maksimum enam bulan yang dibayar sekali gus apabila tempoh itu berakhir," jelas beliau.
Pihaknya turut menyediakan skim Az-Zahab iaitu membabitkan pembiayaan di antara RM5,001 hingga RM50,000 yang dibayar balik secara ansuran dengan tempoh maksimum tiga tahun.
"Skim Ar-Rahnu dan Az-Zahab berpotensi untuk muncul sebagai salah satu alternatif sistem pajak gadai berasaskan syariah atau konvensional yang sedia ada," tambah beliau.
Kedua-dua skim itu yang digubal oleh Majlis Pengawasan Syariah Bank Rakyat dengan kerjasama YPEIM menawarkan pembiayaan secara Islam dan pelanggan dikenakan upah menyimpan barang cagaran berupa emas pada kadar yang berpatutan mengikut kiraan hari, katanya.
Menurutnya jika barang cagaran dilelong, harga lelongan dikembalikan kepada pelanggan selepas ditolak jumlah pembiayaan dan upah menyimpan, menjadikan skim itu lebih telus berbanding skim konvensional.
Kemudahan Skim Pajak Gadai Islam atau Ar-Rahnu turut dikendalikan oleh Bank Islam dan Agrobank. Ia bukan bertujuan untuk menggalakkan orang ramai berhutang, tetapi menyediakan kemudahan kewangan kepada orang ramai yang kesempitan wang.
Proses gadaian dilakukan secara telus iaitu di hadapan peminjam dan berdasarkan hukum syarak.
Selain dijamin daripada disalah guna, ia lebih selamat dan terjamin berbanding jika seseorang itu terpaksa mendapatkan khidmat pinjaman daripada pihak yang tidak bertanggungjawab. - Bernama

5 comments:

Unknown said...

Dalam dunia internet di mana terdapat banyak penipu, terdapat beberapa kewangan yang tulen institutions..we mempunyai testimoni too.if ragu-ragu hubungan agungabdullahi@gmail.com. Kami adalah nyata dan asli ... jangan takut ini bukan satu penipuan ... bercakap dengan kami dan membolehkan membantu anda mendapatkan wang yang anda inginkan ... jika anda memerlukan pinjaman sebenar daripada institusi kewangan JESSICABROWNFINANCEFIRM adalah anda bas terakhir stop.talk kepada kami membolehkan mendapatkan wang anda. kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang memberikan pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, korporat dan syarikat awam pada kadar faedah yang sangat rendah. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
 
            APA YANG KAMI PERLU DARIPADA ANDA ADALAH ANDA
 
 
1. Nama
2. Negara
3. Alamat
4. Jantina
5. Pekerjaan
6. Jawatan di tempat kerja
7. pendapatan bulanan
8. Jumlah yang diperlukan
Tempoh 9. Pinjaman
10. Agama
11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
12. Berikan sebab ..........................................

 
                         Kami mahu membantu anda

nadia sisworo said...

Saya ingin memulai dengan bersyukur kepada Tuhan untuk hadiah hidup. Nama saya Nadia Sisworo dan saya ingin berbagi cerita bagus tentang ibu Rossa Stanley Favor perusahaan yang layak secara finansial yang membuat hidup saya manis. Saya telah mengalami kesulitan keuangan untuk beberapa waktu dan saya harus meminjam dari teman-teman saya karena saya berharap untuk membayar mereka kembali setelah menerima gaji saya. Dan saat itulah hidup saya berubah menjadi yang terburuk, saya dipecat dari pekerjaan dan saya kehilangan ibu saya beberapa bulan kemudian. Setelah ibu saya dimakamkan, teman-teman saya mulai meminta uang mereka kembali. Tetapi ketika saya pikir hidup saya sudah berakhir, saya benar-benar mencoba bunuh diri, ketika ALLAH menggunakan teman saya dan Neighbor Annisa Berkarya yang sekarang telah pindah ke Singapura, dia membantu saya untuk menghubungi ibu Rossa Stanley yang katanya seorang teman dari India menghubungkannya dengan ibu Rossa, jadi saya menceritakan kisah saya kepada ibu, dia meminta dokumen saya yang saya ajukan dan sebelum saya tahu itu permintaan pinjaman saya untuk Rp120.000.000,00 disetujui, sebelum itu saya telah mencoba tiga perusahaan pinjaman online yang berbeda tetapi tidak ada bantuan positif, tetapi ibu rossa stanley melalui perusahaan pinjamannya ROSSATANLEYLOANCOMPANY mengubah hidup saya dan saya telah memutuskan bahwa sampai saya mati saya akan terus membagikan kisah ini sehingga sesama warga negara saya dapat memperoleh manfaat darinya, jangan menghubungi pemberi pinjaman palsu yang membanjiri mana-mana dengan cerita pinjaman palsu, Setelah itu proses persetujuan kredit saya selesai dan saya menerima surat persetujuan dari perusahaan yang menyatakan bahwa saya harus memberikan Rincian pergelangan kaki. Saya menerima pemberitahuan dari bank saya bahwa rekening bank saya dikreditkan dengan jumlah pinjaman yang saya minta. mother rossa stanley adalah satu-satunya pemberi pinjaman nyata, tulus, dan tulus di seluruh dunia jadi jangan ragu untuk menghubungi ibu Rossa Stanely di saluran ini ROSSASTANLEYLOANCOMPANY@GMAIL.COM
Panggil Saja +12133153118
Aplikasi Whats Mother Rossa +19145295708
Ini adalah kesaksian saya dan dapat diverifikasi dengan detail akun saya yang di bawah ini jika Anda ragu
itulah cara hidup saya berubah dan saya akan terus berbagi berita sehingga semua orang dapat melihat dan menghubungi perusahaan yang baik yang mengubah situasi saya. Anda juga dapat menghubungi saya jika Anda membutuhkan bantuan saya atau Anda ingin bertanya kepada saya tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya . Ini email saya: nadiasisworo@gmail.comDan di bawah ini adalah detail akun saya yang mendapat kredit dari pinjaman dari rossastanleyloancompany,

Alamat bank: Cabang Jatinegara Jakarta Timur
Nama akun: Nadia Sisworo
Nomor akun: 0504482516
Nama Bank: Bank Negara Indonesia (BNI)

susilowati said...

Data pribadi
negara Indonesia
Nama: Susilowati efi
Alamat: jl.kincir 2 no.20 rt 8 rw 6
Telepon: +6282385590743
WhatsApp: +6282385590743
e_mail: susilowatinov79@gmail.com
Sudah dua tahun sekarang saya telah memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam 800 juta dari Perusahaan Pinjaman rossa stanley dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat kegembiraan saya dapat membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda rossa stanley bukan pemberi pinjaman yang curang. Ia memiliki memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran pinjaman bulanan yang saya pinjam sebelum saya memohon ibu saya bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi bisnis lebih lanjut sehingga saya menyerah 2,8 miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Central Asia saya mudah dicapai. Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Mrs. rossa dan tim Manajemen rossastanleyloancompany@gmail.com telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi Pemberi Pinjaman rossastanleyloan hari ini
e_mail: [rossastanleyloancompany@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

rossa stanley loan said...

Selamat Datang di Perusahaan Pinjaman Rossa Stanley

Hubungi perusahaan pinjaman dengan rekam jejak pencairan pinjaman dan daftar global pemberi kredit di seluruh dunia, di perusahaan peminjaman rossa stanley stabilitas keuangan Anda adalah tujuan kami, kami memberikan pinjaman kepada

1) Individu
2) Bekerja sama badan
3) Perusahaan terbatas.
4) Pinjaman pribadi.
5) Pinjaman investasi.
6) Pinjaman Konstruksi.
7) Pinjaman Hipotek.
Hubungi kami sekarang melalui media berikut,

Email: rossastanleyloancompany@gmail.com
Direktur Telp: +1(914)529-5708
Whats-app: +1(914)529-5708
Manajer operasi Tel: (+1) 2133153118
Instagram Resmi: rossastanleyloan
Twitter Resmi: Rossastanlyloan
Facebook Resmi: Rossa Stanley Favor
Alamat kantor pusat: 3911 Kenwood Place, Orlando Florida USA.
Kode pos: 32801
Terdaftar di bawah pengawasan hukum industri Florida,
ATAU
Isi formulir aplikasi di bawah ini dan kami akan segera membalas Anda, Kami tersedia 24 jam setiap hari.

DATA PEMOHON
1) Nama Lengkap:
2) Tanggal lahir:
3) Alamat:
4) Nomor jaminan sosial:
5) Nomor Aplikasi Whats:
6) Pekerjaan:
7) Nomor Telepon:
8) Posisi di tempat kerja:
9) Penghasilan Bulanan:
10) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan:
11) Durasi Pinjaman:
12) Nama Facebook:
13) Status Perkawinan:
14) Agama:
15) Negara:
16) Jenis Kelamin:
17) Kecacatan Apa Pun
18 Sudahkah Anda mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya, sebutkan nama perusahaan pinjaman tersebut

SALAM,
Favor Mrs.Rossa Stanley
CEO ROSSASTANLEYLOANCOMPANY
Email rossastanleyloancompany@gmail.com

Entrepreneur Forum Loan. said...

Adakah Anda Memerlukan Pinjaman Segera Kewangan?
* Transfer cepat dan cepat ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapat wang
* Kadar faedah rendah 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
================================
Nama: Nama ........... ........: ...............
Alamat: .................
Negara: ............ .... Umur: ..........
Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
Status kerja: ……………
jawatan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
Jumlah Pinjaman: Pinjaman ........ Tujuan: ............
tempoh masa: ....................
Adakah anda pernah memohon pinjaman sebelum: ................
Awak faham Inggeris: ..........
sila isi dan hantarkan borang ini ke:
E-mel: equityentrepreneurforum@gmail.com
Yang benar,
Barry Chou
Forum Pinjaman

Post a Comment